Färgpsykologi påverkar oss oavsett vi vill eller inte

När du formar ditt budskap kan du med hjälp av färger styra läsarnas känslor till det du vill förmedla.

Eller titta in i en föreläsningssal, personer med samma färg på kläder samlas ofta på samma område, spännande!
När jag första gången fick höra det, undrade jag om det verkligen stämde. Och så rätt min lärare hade. Ett gäng med mörka färger satt på en del i salen, de med klara starka färger, till exempel rött, satt i en annan del av salen.

För er som är i farten med att skaffa ny grafisk profil, tänk också på att färgen ska gå att trycka. Det du ser på skärmen är inte det som kommer ut ur tryckpressarna (såvida du inte kalibrerat din skärm och jobbat med färdiga färger enligt tabeller). En skärm bygger upp färger med RGB, Röd, grön och blå när du trycker används CMYK, Cyan, Magenta, Gult och Svart. Vad gäller tryckfärg skriver jag mer om det inom kort, en hel spännande vetenskap att ha koll på.

Pantone, släppte under december 2020 Årets färg för 2021. För första gången valde de två färger Ultimate Gray (grå) och Illuminating (gul).

Illuminating är en ljus och glad och varm gul färg som bubblar av livlighet. Ultimate Gray symboliserar gedigna och pålitliga element som ger en evig och stabil grund, enligt Pantone. Tillsammans sänder färgerna ett budskap om positivitet och mod som ger oss uthållighet och hopp. Praktisk och stenhård men samtidigt värmande och optimistisk.

Alla färger som du möter i din vardag påverkar dig. En del mer än andra, till viss del även beroende på kultur, tid och plats. Här kommer lite om de olika färgerna.

RÖTT
I min logo valde jag rött, varför?
Rött står bland mycket för Energi, Vilja, Mod och Passion. Något som verkligen kännetecknar mig och det jag vill göra oavsett vart jag jobbar eller gör på min fritid. Röd fångar också snabbt vår uppmärksamhet och får våra hjärtan att slå snabbare. Det är färgen vi ser först och glömmer sist.

ROSA
Rosa är en lugn färg som ger känsla av trygghet. Den står för omsorg, medkänsla, omtänksamhet, romantik och kärlek. Rosa är också ett tecken på hopp. Det är en positiv färg och ger en känsla av att allt kommer att gå bra, att det kommer att lösa sig. Hopp är något vi verkligen behöver nu i bistra Coronatider, men hoppet finns där – snart får vi alla vaccin och samhället kan återgå till det nya ”normala”.

Ha det gott tills vi hörs igen

Jeanette Sténson Hallgren

”Passion for Communication”